گروه سیاسی: پیش از برگزاری نشست گروه 1+5 درلندن که قرار است موضوع تصویب قطعنامه‌ای دیگر برضد ایران را بررسی کند، اظهارنظرهای مقامات کشورهای غربی‌حکایت از افزایش تلاش آنها برای تشدید تحریم‌ها بر ضد ایران دارد.

این درحالیست که منابع خبری از وجود اختلاف میان اعضای 1+5 برسر برخی جزئیات تحریم ازجمله تحریم اعتبارات اسنادی ایران خبرمی‌دهند.

وزیرخارجه آمریکا جمعه شب طی‌دیداری از کانادا ابراز امیدواری کرد که روسیه از قطعنامه‌ دیگر شورای امنیت برای اعمال تحریم علیه ایران حمایت کند.

کاندولیزا رایس، یک روزپس ازمذاکره با همتای روسی خود، در خبری که ایسنا آنرا منتشرکرد ضمن رد احتمال حمله‌ نظامی‌آمریکابه ایران‌گفت: نمی‌خواهم ازجانب همتای روسی‌ام صحبت کنم، اما ما انتظار داریم که به دنبال کردن مسیرشورای امنیت و دنبال کردن مسیری که امید می‌رود به مذاکرات منجر شود ادامه دهیم.

معاون رئیس جمهوری آمریکا هم در کنفرانس خبری مشترک با جان‌هاوارد، نخست وزیراسترالیا در این کشور که مهرخبر آنرا منتشرکرد، گفت: اشتباهی جدی خواهدبود اگر کشوری مانند ایران به یک قدرت هسته ای تبدیل شود.

دیک چنی با بیان اینکه همه گزینه‌ها درباره ایران همچنان روی میز است، مدعی شد: ما از طریق شورای امنیت درحال همکاری با جامعه بین‌المللی هستیم تا سیاستهایی را برای ترغیب ایران در جهت توقف بلند پروازی‌هایش در پیش گیریم‌، این امر همچنان اولویت ماست.

وی همچنین از رایزنی‌های نیکلاس برنز، معاون وزیرخارجه آمریکا درلندن پیش از برگزاری نشست 1+5 خبرداد.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز خاطرنشان کرد: واشنگتن امیدوار است ایران بسته پیشنهادی اروپا را به عنوان مسیری که هنوز باز است، بپذیرد.

این درحالیست که تونی فراتو، معاون سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: واشنگتن از تشدید تحریم‌ها علیه ایران خرسند نیست و تمایل دارد ایران با تعلیق غنی‌سازی بازگشتی خوش به جامعه بین‌الملل داشته باشد.

وی افزود: هدف و مقصد ما راه‌حل دیپلماتیک است و به همین دلیل تمام نیروی آمریکا صرف راه حل دیپلماتیک از طریق شورای امنیت و گفت‌وگوهای 1+5 شده است.

مواضع اروپا

مواضع دولتمردان آمریکایی در شرایطی بیان می‌شود که روز گذشته فرانسه اعلام کرد از تشدیدتحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کند.

دنیس سیمونو، سخنگوی وزارت خارجه این کشورتأکیدکرد: قطعنامه 1737 نتایجی داشته است وبنظرمی‌رسدبا شدت بخشیدن به تحریم‌ها می‌توانیم به نتایج بیشتری دست یابیم.

به گزارش ایسنا همچنین صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه ازاتحاد بین‌المللی دربرابربرنامه‌ هسته‌ای ایران ابرازخرسندی کردند.

آنگلا مرکل و ژاک شیراک روز جمعه در جریان مذاکراتی غیررسمی‌درآلمان اعلام کردند که از اتحاد بین‌المللی در محکوم کردن سرپیچی ایران ازدرخواست‌های سازمان ملل برای تعلیق غنی سازی اورانیوم خرسند هستند.

مهر نیز گزارش داد وزیرخارجه آلمان با اشاره به مذاکرات خود با لاوروف، رایس و همچنین سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحاشیه نشست کمیته چهارجانبه درباره اعمال تحریم‌های احتمالی علیه ایران گفت: دراین گفتگوها به دو نتیجه مهم دست پیدا کردیم، یکی توقف مشارکت‌های بین‌المللی با ایران ودیگری باقی ماندن پیشنهادهای جامعه بین‌المللی برروی میز مذاکره.

توصیه به 1+5

وزیرامورخارجه کشورمان به گروه 1+5 توصیه‌کرد که در نشست فردای خود تصمیمی‌شجاعانه بگیرند و به میز مذاکره با ایران بازگردند.

منوچهرمتکی که به‌همراه شیخ خالدبن احمدبن‌محمد آل‌خلیفه، همتای بحرینی خوددر کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، تاکیدکرد: راه رسیدن به فرمول مناسب در موردپرونده هسته‌ای ایران، گفت‌وگو و مذاکره است.

متکی همچنین تصریح کرد: سوئیس در مورد برنامه هسته‌ای ایران طرح خاصی ارائه نکرده بود.

کد خبر 16534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز